Skogspromenad med svampplock

Igår var jag och min käre far ute i skogen vid gammelfäbo´n och plockade svamp. Vilken underbar utflyckt med massor av svamp, härligt väder, gott fika och trevligt sällskap. När vi skulle åka hittade vi bara en av de stora korgarna så vi fick ta en liten också. Var lite synd för det fanns hur mycket svamp som helst. Känns som all svamp i hela skogen växte just där vi gick. Tillslut fick vi blunda och bara gå förbi för efter kanske en halvtimme var korgarna bra fulla ( jag som hade den lill akorgen hade tömt av till pappa bra många gånger). Och då var ju inte vi nöjda direkt. Och stora fina var de också. Och trots långt in på hösten fanns det en hel del gula kantareller. Vi kikade ju mest efter trattkantareller men de gula vi hittade var faktiskt fina. Någon var lite blöt men då lät vi de bara vara.
Det roliga är att jag älskar att plocka svamp men jag äter det verkligen inte. Usch! =) Men det är ju värsta sporten att strosa runt i skogen och och leta. Inte för vi var tvungna att leta igår precis men iaf.
Sen när vi gått ett bra tag, inte så långt men länge, så satte vi oss ner och åt fikat som jag tagit med. Det var mysigt. Kom en jättefin sorgmantel (en sorts fjäril som faktiskt är en av de största i Sverige) och flög runt oss. Den var så stor så man till och med hörde när den slog med vingarna. Så var det två sniglar som parade sig där.
Jag tog ett kort på min svampkorg där vi fikade...



Efter fikat upptäckte vi att det var värsta svampkollonin precis där vi suttit. Så då lära vi ju plocka lite där också. Sen gick vi vidare. Började gå tillbaka mot bilen och man kunde inte gå mycket mer än fem meter innan man "var tvungen" att sätta sig på huk igen och plocka. Det gick liksom inte att gå förbi! Men pappa var lite duktigare än jag på att blunda. Han tänkte väl på att vi lära rensa det vi plockat när vi kom hem också men vafan! =) Vi hittade lite mer gula sen gav vi upp och gick raka vägen till bilen. Då tog jag också en fin bild på en av stugorna som står där i gammelfäbo´n. Vart en fin höstbild!



Imorgon ska jag och Daniel ut och plocka om det är hyfsat väder! Är det någon som vill ha så säg bara till. Varken jag eller Daniel tycker om att äta svamp =)


Kommentarer
Postat av: Anonym

hejmus. nu är bilderna inne :) mysigt med svamp, och gott!! ;) haha. puss

Postat av: Anonym

jaaa, jättegärna :) om jag får. :P haha. och ja, vill gärna titta på prison break .. jättespännande ju!! :) hörs senare då musbarn. PUSS

2006-10-16 @ 11:10:45
URL: http://anniih

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback